Achtergrond

Welkom! Je hebt de weg gevonden naar mijn digitale magazine. Je zult hier achtergrondinformatie vinden dat betrekking heeft op het onderzoek dat ik heb gedaan voor mijn master thesis. Hopelijk lees je het met veel plezier.

Innovatie is hot. Start-ups zijn booming. Corporate innovatie een must. Met als gevolg dat incubators als paddenstoelen uit de grond schieten. Incubators worden opgezet vanuit een universiteit, private partij of een corporate. Alle vormen zijn zichtbaar. In de eerste twee type incubators zie je vaak dat corporates als partner acteren. Maar waarom? Wat zijn de redenen voor corporates en incubators om samen te werken? Op welke manier werken ze samen? Wat levert deze samenwerking hen op? En hoe ontwikkelen die partnerships zich? 

De afgelopen maanden heb ik mij verdiept in die relatie tussen incubators en corporates in Nederland. Ter oriëntatie op dit onderwerp heb ik gesproken met Ruud Hendriks (StartupBootcamp & Innoleaps), Ruben Nieuwenhuis (StartupDelta & StartupAmsterdam) en Pim de Bokx (Dutch Incubator Association). Vervolgens heb ik 14 semi-gestructureerde interviews afgenomen bij zowel corporates als incubators. 

 

 

Uit de literatuur bleek dat het begrip 'incubator' op vele manieren kan worden geïnterpreteerd. In mijn onderzoek richt ik me op incubators die naast ruimte ook services en faciliteiten aanbieden aan start-ups. Aan alle incubators die betrokken zijn in mijn onderzoek, zijn commerciële partijen verbonden. Op die manier kon ik ook daadwerkelijk de relatie tussen incubators en commerciële partijen onderzoeken. 

 

 

Het doel van dit magazine is om alle betrokkenen en geïnteresseerden te informeren over mijn resultaten. Daarnaast deel ik graag extra achtergrond informatie over dit onderwerp, dat ik gedurende mijn onderzoek heb verzameld. Je vindt onder andere extra interviews, een blik op de toekomst, en natuurlijk kun je mijn scriptie downloaden! Deel het magazine en voel je vrij om erop te reageren via social media.

Ik wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan mijn onderzoek en dit digitale magazine hartelijk danken. Bovenal kijk ik er naar uit om het gesprek aan te gaan over mijn bevindingen en om de kennis die ik heb opgedaan te verspreiden. 

Veel lees plezier! 

 

OVER CARLIJN

Al sinds de start van mijn studententijd ben ik continue op zoek naar hoe ik het uiterste uit mezelf naar boven kan halen. Ik zie overal kansen om me heen en probeer zoveel mogelijk daarvan aan te grijpen, al is het alleen maar om ergens ervaring in op te doen en om te leren.

 

  1. VWOIsendoorn College Warnsveld · 2008-2012
  2. Facility ManagementHanzehogeschool Groningen · 2008-2012 
  3. Pre-Master Business AdministrationErasmus Universiteit Rotterdam · 2012-2013
  4. CT-Facilitates Your StrategyFreelance Consultant · 2013 to present
  5. MSc. Strategy & OrganizationVrije Universiteit Amsterdam · 2014-2015
  6. StrategiemakersStrategie Consultant · 2014 to present  

Met dit digitaal magazine, en daarmee het afronden van mijn master scriptie, sluit ik mijn Master Strategy & Organiation af. Na zes mooie studiejaren, en daar tussendoor het jaar waarin ik voor mezelf ben begonnen, sluit ik mijn studentenperiode af. Ik ben veel ervaringen rijker, heb nog veel meer geleerd en ben erachter gekomen waar en hoe ik mijn reis wil gaan vervolgen.

 

Strategie

Innovatie

Technologie

Ondernemen

Strategie, innovatie, technologie en ondernemen, dat zijn voor mij de basisblokken waarmee ik als consultant aan de slag wil de komende tijd. Strategiemakers heeft mij de kans gegeven om onder hun vlag gezamenlijk hiermee te gaan werken. We helpen bedrijven te versnellen, we reiken hen de juiste strategie- en designtools aan en we faciliteren en co-creëren zodat bedrijven uiteindelijk op eigen kracht kunnen innoveren.

Ik hoop dat dit magazine met plezier en aandacht wordt gelezen. Wil je meer weten over Strategiemakers of over mijn onderzoek? Schroom dan niet om contact op te nemen!